Ausstellungen
Onroerend Goed

Eine Ausstellung in der Galerie Singel 74, 2000
Ausstellungsorte: "Galerie Singel 74" und "De Nederlandsche Bank"

Gruppenausstellung - teilnehmende Künstler: Merina Beekman, Alexandra Engelfriet, Daniel Göttin, Hannes Kater, Floor van Keulen, Jolanda Kooijmans und Madeline Maus

Jede/r der teilnehmenden Künstler/inen hat eine Wandarbeit realisiert


Zur Arbeit von Hannes Kater:
Als Wandzeichnung vor Ort (Galerie Singel 74 in Amsterdam) hat Kater einen weiteren Ausschnitt aus dem bis jetzt nur virtuell als 3D-Modell existierenden "Bildprogramm für Singel 74" an der dafür vorgesehenen Wandfläche realisiert.
Dazu wurde ein großer Inkjet-Print gezeigt, der das gesamte Bildprogramm im Modell darstellt.

Es gibt Dias von dieser Wandzeichnung und der Präsentation, die aber noch nicht digitalisiert sind.



Holländischer Text von Bert Jansen, dem Kurator der Ausstellung, zu dem Projekt:
'Onder de titel Onroerend Goed brengen we een aantal kunstenaars samen die direct op de wand werken. Wat hen verbindt is het ideal dat kunst een onveervreemdbaar onderdeel kan zijn van de plaats waarvoor ze is gemaakt. Het impliceert tevens een ideaal over het vertrouwen tussen kunstenaar en opdrachtgever.
De wens om kunst direct te verbinden met de architectuur tornt aan het system van verhandelbaarheid. De tentoonstelling benadrukt de waarde van de relatie tussen kunstenaar en koper, zonder dat die relatie wordt gekleeurd door speculatieve gedachten over mogelijke prijsstigingen in de toekomst. Door een opdracht te geven spreekt de koper zijn commitment uit, hij is tegelijk eerste koper. Het lijkt tegenstrijdig om voor dit thema een galerie te kiezen waar de weken slechts tijdelijk te zien zijn. Wij willen er echter mee aangeven dat de galeriehouder niet buitenspel staat in de relatie tussen kunstenaar en opdrachtgever, maar dat hij daarbij een bemiddelnde en adviserende rol kan vervullen.
Het thema van de wandschildering kende viftien jaar geleden een opbloei. Het plan om er nu weer aandacht aan te geven is ontstaan vanuit het gewoel dat de relatie tussen kunstenaar en gebruiker in de hedendaagse kunst wordt ondergewaardeerd. De beschouwer wordt al te vaak slechts een passieve rol toebedeeld als anoniem lid van een massaal publiek, dat belerend wordt toegesproken door kunstenaars die zichzelf een maatschappelijke rol aanmeten.'

Bert Jansen


 Zum Seitenanfang



[ Home | Zeichnungsgenerator | Aktuell | Zeichnungen | Projekte | Texte | Service ]
[ Impressum | Mail an Hannes Kater ]